Cardurile de tahograf nu numai ca sunt necesare si obligatorii, insa totodata vin la randul lor cu foarte multe obligatii si responsabilitati. Pe langa faptul ca datele stocate pe cardurile de tahograf trebuie descarcate frecvent si pastrate o perioada de timp, la fel ca multe alte documente, acestea au o valabilitate standard.

Drept urmare, nu trebuie sa uitam sa verificam valabilitatea cardurilor de tahograf iar conducatorii auto sunt responsabili de eliberarea, inlocuirea, innoirea si retragarea cardurilor de tahograf. In acest sens exista mai multe norme legislative care trebuie respectate cu strictete si despre care vom vorbi in acest articol.

Ordinul numarul 459 din 24 aprilie 2017, publicat in Monitorul Oficial nr. 337 pe data de 9 mai 2017 vine cu cateva schimbari si precizari importante pe care toti utilizatorii de carduri tahograf ar trebui sa le cunoasca.

Autoritatea Rutiera Romana, cunoscuta si cu abrevierea de ARR, are urmatoarele atributii:

  • Emiterea cardurilor de tip tahograf.
  • Pastreaza o evidenta a acestora intr-o baza de date.
  • Garanteaza interconectarea registrului national cu cele ale altor state.
  • Efectuarea unui schimb de date electronic privind cardurile de tahograf.
  • In fiecare an trebuie sa transmita catre Comisia Europeana informatiile prevazute de articolul 24 alin. 5 din Regulamentul European nr. 165/2014.

Conform articolului 3:

  • O persoana poate detine card de conducator auto dar si card de societate, insa nu poate detine si un card de atelier.
  • In acelasi timp, o persoana care detine un card de atelier nu poate detine un card de conducator sau de societate.
  • Intreprinderile pot avea mai multe carduri ale societatii.
  • Operatorii economici pot la randul lor sa detina mai multe carduri de atelier.

Cum poate fi obtinut un card de conducator auto

Pentru a obtine un card de conducator auto, trebuie depus un dosar la A.R.R. care sa contina urmatoarele deocumente:

  • Cerere-tip conform modelului Autoritatii Rutiere Romane ce poate fi gasit pe site-ul ARR sau la sediile acestora.
  • Copie dupa actul de identitate.
  • Copie dupa permisul de conducere care sa aiba cel putina una din urmatoarele categorii: B, BE, C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D, DE sau chiar o dovada/adeverinta care dovedeste dreptul de a conduce vehicule.
  • In cazul in care persoana solicitanta este cetatean strain si nu face parte din UE sau din Spatiul Economic European, trebuie atasat la dosar si un act care sa demonstreze dreptul de a munci in Romania.
  • Copie dupa documentul care atesta resedinta in Romania.
  • Fotografie color in format 25 x 32 mm a conducatorului.
  • Dovada platii taxei pentru eliberarea cardului.

Dupa depunerea acestui dosar, Autoritatea Rutiera Romana are un termen de o luna de zile de la data depunerii dosarului pentru a elibera cardul de conducator. In cazul in care cererea este respinsa, aceasta va motiva in scris respinderea solicitarii.

Inspectoratul de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier poate decide retragarea cardului de conducator auto in urmatoarele situatii:

  • Se dovedeste ca acesta este fals.
  • Datele furnizate de titular sunt eronate sau documentele sunt neconforme cu adevarul.
  • Daca este utilizat de o alta persoana si nu de titular.

Dupa retragerea cardului de catre ISCTR, acesta va fi emis catre ARR alaturi de motivatia retragerii. In cazul in care cardul este emis de catre alt stat, acesta va trimis autoritatilor emitente.

card tahograf

Inainte ca perioada de valabilitate sa ia sfarsit, conducatorul auto poate cu cel putin 15 zile inainte de termenul limita o cerere pentru innoire.

Solicitarea de innoire poate fi depusa la orice sediu ARR, alaturi de un dosar care sa contina documentele mai sus mentionate, precum si de dovada achitarii tarifului pentru innoirea cardului de conducator auto.

In cazul in care nu se depunde dosarul in termenul de 15 zile, va trebui achitat tariful pentru card nou de conducator. Cardul vechi se depune la ARR, care are obligatia de a-l pastra 12 luni de zile. Eliberarea noului card se face in maxim 5 zile.

Conducatorul auto trebuie sa schimbe cardul si atunci cand si-a schimbat numele, domiciliul sau numarul permisului de conducere, cand datele de pe card sunt eronate sau daca se constata defectiuni de functionare ale cardului.

In aceste cazuri trebuie depusa o cerere in termen de 7 zile din momentul in care au avut loc modificarile sau de la constatarea faptului ca datele sunt eronate. Alaturi de cerere mai trebuie sa se regaseasca si documentele care atesta modificarea datelor.

Solicitarea pentru un nou card de conducator se face si atunci cand acesta a fost pierdut, furat sau deteriorat. In cazul furtului, alaturi de cerere trebuie atasata o declaratie de furt eliberata de politie, sau o declaratie pe proprie raspundere in celelalte cazuri. In ambele cazuri, daca nu se respecta termenul de 7 zile, va trebui achitata taxa pentru un card nou.

Cardul nou va avea aceeasi valabilitate precum vechiul card.

Cardurile societatilor

La fel precum cardurile de conducator auto, cardul societatii va fi eliberat tot de catre ARR. Valabilitatea acestora este de maxim 5 ani.

Pentru a obtine un card de societate trebuie depus un dosar cu urmatoarele acte:

  • cerere-tip dupa modelul ARR;
  • copie dupa actul de identitate al persoanei care reprezinta intreprinderea;
  • imputernicirea pentru persoana reprezentanta;
  • dovada achitarii tarifului pentru eliberarea cardului.

Conditiile in care cardul de societate se retrage de catre ISCTR sunt similare precum in cazul cardurilor de conducator. De asemenea, si schimbarea cardului de societate se face respectand conditiile si cerintele despre care am discutat mai sus.

Cardul de atelier

Atat atelierele, cat si producatorii de vehicule sau montatorii care au o autorizatie de la Regia Autonoma RAR pot obtine cate un card de atelier pentru fiecare persoana desemnata si care respecta conditiile precizate de reglementarile tehnice.

Cardul de atelier este eliberat de asemenea de catre Autoritatea Rutiera Romana.

Fiecare persoana va detine un singur card de atelier pentru fiecare operator economic in parte. Acesta este singurul card care necesita un cod PIN iar valabilitatea sa este de 12 luni.

Pentru a obtine un card de atelier este necesar, pe langa documentele mentionate si mai sus, si de un document emis de catre RAR care sa ateste capabilitatea tehnica dar si o reputatie buna a persoanei respective. Eliberarea se face in 15 zile.

RAR poate retrage cardul de atelier in cazuri precum:

  • Cardul este fals, deteriorat, distrus sau a expirat termenul de valabilitate.
  • Cand autorizatia RAR este suspendata.
  • Operatorul economic si-a incetat activitatea.
  • RAR a anulat sau a suspendat dreptul de desfasurare a activitatii.

Innoirea cardului de atelier se face prin depunerea unui dosar cu 15 zile inainte de expirarea valabilitatii. Dosarul trebuie sa contina documentele mentionate in cazul cardurilor de conducator plus documentaul emis de RAR despre care am discutat de mai sus. Consecinta nerespectarii termenului de 15 zile este plata taxei pentru emiterea unui card nou.

Cardul de control

In cazul in care cardul tahografic emis de ARR nu mai functioneaza sau datele au fost inscriptionate gresit din cauza Autoritatea Rutiera Romana, atunci va fi schimbat fara a fi nevoie de o noua taxa, daca se depune o solicitare in termen de maxim 5 zile de la emitere.

  • Category :
  • Type :